Opittua Alastarosta eli ajotaitokurssi ja rata-ajoa

dav

Kesälomien alettua ilokseni huomasin, että vielä heinäkuussa moottoripyora.org järjesti ratapäiviä keskellä viikkoa. Olin jo pidempään ollut kiinnostunut mahdollisuudesta käydä kokeilemassa minkälaista se radalla ajo oikein on ja käydä kuuntelemassa ja oppimassa pois omia virheitä ajamisessa. Ilmoittauduin hitaaseen ryhmään ja Ajotaito II:seen (ykkösosaa ei tarvitse olla käyty).

Ajotaito II-kurssi

Ajotaito II -kurssi käydään läpi hitaan ajoryhmän ajovuorojen välissä/aikana eli ilmoittautumisen jälkeen ja ajovuorojen välissä on teoriaosuuksia. Radalle mennään aluksi Ajotaito-kouluttajien johdolla pienissä ryhmissä, mikä mahdollistaa sen, että kurssilaiset saavat palautetta ajostaan.

Itselleni ratapäivä antoi paljon, sekä teoriapohjan että käytännön esimerkkejä. Kouluttajat olivat erittäin päteviä ja hitaan porukan ryhmähenki hyvä. Ei kannata todellakaan arastella ensikertalaisena porukkaan mukaan tuloa, mukaan vaan! Ja ihan minkälaisella pyörällä ja miten etanavauhtia haluaa.

dav

Radalla pärjää kun käy tankkaamassa aamulla ennen radalle tuloa (tietty bensaa kuluu enemmän, mitä suuremmilla kierroksilla ajaa).

Oma kokemus

Itselleni tärkeintä oli se, että sain korjattua ajoasentoani ja käsitykseni siitä, mihin moottoripyöräni pystyy, kasvoi. Uudet kierroslukualueet myös avautuivat täysin ja ilmeisesti konetta voi huudattaa kierroksilla hieman enemmän ilman, että mitään radikaalia tapahtuu (pysyttäessä kuitenkin poissa punaisilta alueilta). Oli myös huimaa huomata, miten hyvin pyörä mutkiin taittuu kunhan oma ajoasento on oikea. Pidin mutkista paljon enemmän kuin suoraosuuksista. Luottoa hieman siis pyörään tuli, mutta muistettava kuitenkin on, että rataolosuhteet eivät ole verrattavissa teihin, jossa voi olla uria, soraa, hiekkaa, paikkauksia yms. jne. Joka tapauksessa nyt yritetään pitää ajoasento kunnossa, uudestaanhan radalle on ehdottomasti jossain vaiheessa takaisin päästävä!

Käytännön juttuja ratapäiville

Kannattaa käydä tankkaamassa pyörä ennen ajopäivää. Siinä missä Alastaron rata on Virttaassa, löytyvät lähimmät tankit Säkylästä, Oripäästä ja Alastaron keskuksesta (n. 10 km joka suuntaan). Tämän lisäksi varaa teippiä, sillä lasiosat (eli sivupeilit) on peitettävä ennen radalle menoa. .Orgin keskustelupalstalta löytyy kattava lista säännöistä jne. osoitteesta http://www.moottoripyora.org/keskustelu/forumdisplay.php/384-MotOrg-ry-n-ratap%C3%A4iv%C3%A4t-ja-ajokoulutukset .

Ruokapuolesta sen verran, että radalta löytyy grilli ja lounaspaikka, mutta jos haluat muuta purtavaa, kannattaa ne käydä ostamassa etukäteen. Alastaron keskustan Sale taisi olla parhaiten auki alueen kaupoista. Radalta löytyy vesipiste.

Tärkeimmät opitut asiat

1. Ajoasento -alaosalla työ, yläosa rentona
Nokka pystyyn, katse eteen. Käsiin n. 45-asteen kulma ja hartiat ehdottomasti rentoina, koska muuten luultavasti nojaat/matkustat pelkästään tangolla, joka on suurin virhe ja riski siihen, että menetät pyöräsi hallinnan. Alaosa eli vatsalihakset tekevät työn, jalat kiinni moottoripyörään, päkiä tapin päähän ja kantapää kiinni moottoripyörän kylkeen (olikohan nimitys tuolle kohdalle potkupelti?). Mikäli tapahtuu tilanne, että pyörän etuosa elää, mutta tuki on keskivartalolla ja jaloilla ei etuosan levottomuus siirry koko pyörään. Jos kuitenkin hartiat eivät ole rentoina, kädet on suorina (suorilla käsillä on paha ohjata) ja paino tangoissa, siirtyy levottomuus koko moottoripyörään.

2. Ääreisnäkö
Jos katsot lähelle, et näe ympäristöä. Jos katsot kauemmas näet myös lähelle ja sivuille eli nokka pystyyn, katse eteen. Etenkin radalla ajettaessa koko pään (ei pelkän katseen vaan koko pään) tulisi kääntyä menosuuntaan ennen kuin itse pyörä kääntyy. Pyörä seuraa katsetta.

3. Ajolinjat kaarteissa

kuvakaappaus Ajotaito2 kouluttajan oppaasta

Netin ihmeellisestä maailmasta kopsattu kopsaus Ajotaito 2 kouluttajan oppaasta (yksi ajokaista eli toinen kaista ei näkyvissä)

Tarkemmat selitykset kuulee Ajotaito II-kurssilla, mutta pääpiirteittäin kun koukkaa tarpeeksi ajoissa, ehdit kolmoskohdassa nähdä tarpeeksi hyvin avautuvaan mutkaan, jolloin pystyt reagoimaan paremmin.

Alastaro – Oripään alue

 

Tämä seutu on hyvin kaunista ja kuvauksellista vanhoine rakennuksineen eli jos vaan aikaa on, kannattaa käydä ajelemassa.

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s